Aktualności z życia SPFL Air-Action

7 maja 2018   |   PODRÓŻ W CZASIE

Zdaniem rezydentów miasta Los Angeles to najlepsze pokazy lotnicze w roku o tematyce wojennej na zachodnim wybrzeżu USA. Czy to stwierdzenie jest prawdziwe ? Oceńcie sami. Ja ze swojej perspektywy mogę tylko powiedzieć, że jak zwykle Amerykanie podeszli do sprawy organizacji pokazów bardzo poważnie i niezmiennie stała ona na najwyższym poziomie. Entuzjaści awiacji okresu II Wojny Światowej nie powinni przejść obojętnie koło takiego wydarzenia ponieważ przechodząc przez bramy lotniska w Chino można odnieść wrażenie, że wchodzi się do wehikułu czasu. Jesteśmy w Kalifornii na pokazach Planes of Fame Airshow, w miejscu gdzie ożyła historia…

3 maja 2018   |   AIR SHOW MARGONIN

3 maja- święto, dzień wolny. Czym zająć swój czas? Może klasycznie – spotkanie przy grillu ze znajomymi? A może spotkanie, ale w innych okolicznościach? Na szczęście niedaleko, w Margoninie, ktoś miał świetny pomysł i zorganizował Air Show. W planie lotów między innymi: Jak-3, pokazy akrobacji lotniczej – za sterami swoich samolotów zasiądą Artur Kielak i Marek Choim. Jak było – o tym niedługo w relacji. Jedno dla mnie jest pewne… zakochałam się w dźwięku silnika Jaka-3!
   30 kwietnia 2018   |   60 LAT „POWIETRZNEGO PIRATA”

30 kwietnia 1958 roku po raz pierwszy wzbił się w powietrze prototyp samolotu uderzeniowego Blackburn NA.39 znanego później, jako Hawker Sieddeley Buccaneer (Pirat). Załogę stanowili wtedy Derek Whitehead (pilot) oraz Bernard Watson (obserwator). Po sześćdziesięciu latach, na dawnym lotnisku RAF w Bruntinghtrope odbyła się kameralna uroczystość upamiętniająca to wydarzenie. Organizatorem tego spotkania była The Buccaneer Aviation Group – grupa pasjonatów stale utrzymująca kilka egzemplarzy (2-3 sztuki) w stanie zdatnym do kołowania. Na evencie licznie zjawili się weterani Buccaneerów (piloci, nawigatorzy oraz specjaliści z obsługi technicznej) oraz miłośnicy tych wyjątkowych samolotów, włączając w to naszą skromną delegację. Główną atrakcją była prezentacja czterech zachowany maszyn, w różnych odmianach malowania: 809 Naval Air Squadron, oraz trzech dywizjonów RAF (12. 16. i 237.) w tym jeden w malowaniu pustynnym z okresu pierwszej wojny w Iraku. Wszystkie samoloty zaprezentowano na wystawie statycznej, oraz (dwie z nich) podczas pokazu szybkiego kołowania (fast taxi run). Swoje „trzy grosze” do pełnego efektu dodała również „wyjątkowa” angielska pogoda. Ciemne zwaliste chmurzyska dodały dramatyzmu wykonanym zdjęciom, a towarzyszący nam przez cały dzień deszczyk, uatrakcyjnił prezentacje szybkiego kołowania. Na więcej materiału zapraszamy wkrótce, tam gdzie zawsze.
   29 kwietnia 2018   |   ILA BERLIN AIR SHOW 2018

W dniach 25-29 kwietnia 2018 odbyły się jedne z największych targów lotniczo-kosmicznych w Europie, w tym czasie na lotnisko Schönefeld pod Berlinem przylatują cywilne i wojskowe statki powietrzne z całego świata. Tradycyjnie, organizatorzy postarali się o to, aby pasjonaci lotnictwa nie wyszli z imprezy zawiedzeni, na ziemi i w powietrzu mogliśmy podziwiać największe i najnowocześniejsze samoloty cywilne i wojskowe świata. Wśród nich między innymi dwa amerykańskie myśliwce wielozadaniowe F-35, japoński samolot do wykrywania i zwalczania okrętów podwodnych Kawasaki P-1 czy też najnowocześniejszy samolot pasażerski europejskiego koncernu Airbus – A350. Niekwestionowanymi gwiazdami targów były jednak trochę starsze konstrukcje zza naszej wschodniej granicy, czyli: największy samolot świata Antonov An-225 „Mrija” konstruowany do przenoszenia na swoim kadłubie promu kosmicznego Buran oraz uważany za jeden z najlepszych samolotów szturmowych z czasów II Wojny Światowej – Ił-2, oba produkowane w krajach byłego ZSRR. Jak widać przekrój samolotów i krajów, z których pochodziły mógł zadowolić każdego nawet najbardziej wybrednego entuzjastę lotnictwa.
   26 kwietnia 2018   |   ŚWIDWIŃSKI PODWIECZOREK

Ten wyjazd nie zapowiadał się dobrze, czym było bliżej bazy tym pogoda robiła się coraz gorsza. Po przyjeździe na miejsce powitały nas strugi deszczu i zaciągnięte niebo. I co, poddać się i wracać do domu? Nie! My do końca wierzyliśmy, że los się jednak odwróci. I nagle magia, chmury się rozstąpiły, zaświeciło słoneczko, a wtedy sprawy potoczyły się bardzo szybko. Informacja o treningu por. Jacka Stolarka na MiGu-29 sprawiła, że biegiem zasuwaliśmy na przeciwna stronę pasa.Potem było już tylko lepiej. Eurofightery, SU-22 pojedynczo i w parach oraz MiGi-29 wypełniły nam czas do późnych godzin nocnych.
   24 kwietnia 2018   |   PROMOCYJNIE DLA 4. SKRZYDŁA

Przy okazji realizacji materiałów do filmu promocyjnego dla 4. Skrzydła Lotnictwa Szkolnego mieliśmy okazję obserwować 41.Bazę Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie w działaniu. Zapoznaliśmy się z funkcjonowaniem służb lotniskowych, personelu technicznego oraz szkoleniem lotniczym na śmigłowcach Mi-2, samolotach szkolnych TS-11 Iskra oraz najnowszym nabytku naszych Sił Powietrznych, samolocie M-346 Bielik. Dzięki pięknej pogodzie i sporej aktywności w powietrzu udało nam się zarejestrować wiele ciekawych kadrów.
   17 kwietnia 2018   |   KAWALERIA NA POLIGONIE

W ostatnim tygodniu na poligonie w Wędrzynie swoje umiejętności szlifowali kawalerzyści z 25. Brygady Kawalerii Powietrznej. Oprócz szerokiego spektrum działań lądowych trenowano również kilka epizodów związanych z lotnictwem. Dotyczyły one desantowania żołnierzy „z przyziemienia” oraz za pomocą „szybkiej liny”, a także lotów w nocy. Operacje powietrzne realizował personel z 1. i 7. Dywizjonu Lotniczego. W działaniach brały udział śmigłowce W-3, Mi-8 oraz Mi-17. Dobre warunki pogodowe oraz „naturalne otoczenie” przeprowadzanych ćwiczeń pozwoliły nam na uchwycenie kilku ciekawych kadrów.
   11 kwietnia 2018   |   REKONESANS W ŚWIDWINIE

W dniu 11.04.2018 dzięki uprzejmości dowódców, mieliśmy okazję gościć w 21. Bazie Lotnictwa Taktycznego w Świdwinie. Wizyty w tym miejscu za każdym razem są szczególnie wyjątkowe, ponieważ jest to jedyne miejsce w Europie, a także tylko jedno z pięciu na świecie gdzie stacjonują jeszcze samoloty myśliwsko-bombowe SU-22. Początkowo pogoda nie napawała optymizmem i było podejrzenie czy w ogóle w tym dniu zobaczymy jakieś loty. Natomiast w południe padło hasło: „Latamy” i od tej chwili z każdą minutą na naszych twarzach pojawiał się coraz większy uśmiech. Piloci w parze z pogodą dawali coraz większy popis. Im więcej widzieliśmy błękitu na niebie, tym więcej działo się na lotnisku: starty pojedyncze, w parach oraz z różnymi konfiguracjami uzbrojenia… Zdecydowanie warto było przejechać pół Polski by zobaczyć ten spektakl, ale szerzej o tym już wkrótce w naszej relacji.

29 marca 2018   |   100-LECIE RAF’U

Jeszcze trzy dni! Tylko trzy dni i Wielka Brytania zacznie obchody stulecia utworzenia Królewskich Sił Lotniczych, RAF. Dzisiaj w Duxford, niektórzy piloci ćwiczyli pokazy i przeloty w formacjach. Ja już zacieram ręce i przygotowuję się na sezon pełen akcji. A fanom i przyjaciołom SPFL AirAction polecam śledzić nasze poczynania bo od kwietnia będziemy dzielić się z Wami naszymi foto- relacjami z obchodów tejże wyjątkowej rocznicy. Stay tuned!

29 marca 2018   |   ORŁY NAD SZKOCJĄ

W dniu 29 marca 2018 r., zostaliśmy zaproszeni do amerykańskiej bazy sił powietrznych RAF Mildenhall. Dzięki uprzejmości personelu z 100th Air Refueling Wing mogliśmy zapoznać się z ich misją i codzienną pracą. Mieliśmy również niebywałą okazję do udokumentowania jednego z lotów. Celem tego lotu było wsparcie formacji ośmiu myśliwców McDonnell Douglas F-15 Eagle nad zaśnieżoną Szkocją. Pełna relacje z tej wizyty już wkrótce tylko u nas.

Strona: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59

Zdjęcia objęte są prawami autorskimi i nie mogą być wykorzystywane w jakikolwiek sposób bez odpowiedniego zezwolenia.