Aktualności z życia SPFL Air-Action

   2 lipca 2017   |   AIR-2-AIR MEETING (2)

Mawiają, że czas jest pojęciem względnym, ale jedno jest pewne: upływa szybciej niż nam się wydaje. Jeszcze pamiętam, jak opuszczaliśmy gościnne progi Aeroklubu Ziemi Piotrkowskiej po pierwszej sesji a2a, a już pędzę samochodem w kierunku Piotrkowa, aby znów wznieść się w powietrze na rampie Skyvana do kolejnej przygody z Air-To- Air Meeting. Tym razem szykuje się trochę inny skład, ale jakże interesujący. Niestety pogoda rujnuje troszkę nasze plany i to niekoniecznie u nas. Silne fronty atmosferyczne gdzieś nad terytorium północnych Niemiec uniemożliwiają podróż do Polski Jacoba Hollandera, który przez dwa dni próbuje przebić się do Polski, by ostatecznie poinformować nas o konieczności powrotu do Szwecji. No cóż fotografia lotnicza niestety mocno zależna jest od pogody, która niejednokrotnie pokrzyżowała już najbardziej misternie utkane plany. Ale prawdziwe Świry Lotnicze nigdy nie kapitulują, wszak do powietrznego pozowania już szykują się wspaniali piloci, Artur Kielak, Mateusz Strama i zespół akrobacyjny Cellfast Flying Team. Przygotowania zakończone, sprzęt sprawdzony więc czas do samolotu. Jednakże pogoda znów nas zatrzymuje, tuz przed wylotem pojawiają się czarne ołowiane chmury nad lotniskiem i znowu zwątpienie, uda się, zdążymy przed zachodem wznieść się w powietrze? Po 15 min niepewności jest decyzja, lecimy. I znów to wspaniałe uczucie, kiedy odrywamy się od pasa i za chwilę widać już wody Zalewu Sulejowskiego by po kilku minutach ujrzeć w dole piękną sylwetkę Boeinga Stearmana, a po nim „zakręconego” Artura Kielaka i Cellfast Flying Team… Eh, już nie mogę doczekać się kolejnej sesji a2a.

   2 lipca 2017   |   MEETING DE L’AIR BA-113 SAINT DIZIER

Zespoły akrobacyjne, widowiskowe pokazy maszyn wojskowych, samoloty historyczne, ciekawa wystawa statyczna… i bardzo zmienne warunki pogodowe. Tak w skrócie można opisać to, czego mogli zaznać widzowie pokazów lotniczych w 113. Bazie Lotniczej Francuskich Sił Powietrznych w Saint Dizier. Była to nasza kolejna wyprawa na pokazy do Francji. Tym razem zawitaliśmy w gościnne progi BA113 – dużej bazy lotniczej, w której stacjonują trzy eskadry wyposażone w samoloty wielozadaniowe Rafale. Korzystając z pakietu spotterskiego, oprócz dwudniowych pokazów mogliśmy obserwować również przyloty i treningi w dzień poprzedzający imprezę. Dla nas „gwoździem programu” były pokazy nowego demo na Rafale oraz Couteau Delta (Mirage 2000D), czyli następców znanego wszystkim Ramex Delta. Ponadto w powietrzu podziwiać można było m.in. Patrouille de France, F-18 (ze Szwajcarii), Eurofightera (z Hiszpanii), F-16 (z Danii), Mirage 2000, Alphajet-a oraz sporą liczbę maszyn historycznych. Bardzo ciekawa była również wystawa statyczna, na której można było m.in. oglądać kilka egzemplarzy Rafale w różnych konfiguracjach uzbrojenia: od myśliwskiej aż do przeznaczonej do uderzeń nuklearnych(!). Na kilku maszynach prezentowano również procedury obsługi i wymiany silnika. Było co oglądać. Jak zawsze na pokazach lotniczych kluczowym elementem była pogoda, a ta zaprezentowała nam kilka bardzo różnych odsłon – od pogodnego letniego nieba z pięknymi chmurkami po całkowite zachmurzenie z bardzo niskim pułapem i siąpiącym deszczem. Wszystko to dało wiele okazji do złapania ciekawych kadrów, które niebawem zaprezentujemy w szerszej relacji.

   1 lipca 2017   |   35-LECIE KOMPONENTU E-3A AWACS

Po pięciu latach przerwy ponownie otwarto bramy natowskiej bazy lotniczej w Geilenkirchen w Niemczech, tuż przy granicy holenderskiej. W tym roku powodem do świętowania był jubileusz 35-lecia największej bazy samolotów wczesnego ostrzegania i dozoru przestrzeni powietrznej w tej części świata. Charakterystycznym znakiem rozpoznawczym samolotów Boeing E-3 Sentry popularnie nazywanych Awacs’ami, jest ogromny owalny radar zamontowany nad tylną częścią kadłuba. Pierwszego dnia wystawy w dniu 1 lipca, deszcz nie powstrzymał 17 000 gości na obchodach 35 rocznicy tego komponentu NATO. I nie ma w tym nic dziwnego, gdyż można było spotkać na wystawie statycznej takie perełki jak greckie RF-4 Phantom czy Su-22 w tygrysim kamuflażu z naszych SP. Nasze Siły powietrzne były także reprezentowane przez Miga-29 UB z 23 bazy z Mińska Mazowieckiego, oraz dwie Bryzy. Ciekawostką, którą przyciągała uwagę widzów było także zgromadzenie kilku samolotów biorących udział w tegorocznych ćwiczeniach NATO Tiger Meet. Ich niepodważalnym atutem jest charakterystyczny, tygrysi kamuflaż. Pomimo, iż była to jedynie wystawa statyczna, to mnogość typów statków powietrznych zgromadzonych na płycie lotniska, ich niecodzienne malowanie a także imprezy towarzyszące temu wydarzeniu powodują, że można uznać wizytę w Geilenkirchen za udaną. Tym bardziej, że niezapomnianym widokiem jest zobaczyć 9 potężnych samolotów Awacs jednocześnie na jednym lotnisku.
   1 lipca 2017   |   ŚWIĘTO 21. BAZY LOTNICTWA TAKTYCZNEGO W ŚWIDWINIE

1 lipca 2017 r. wyruszyliśmy na wyprawę, przez pół Polski, aby przeżyć następną fotolotniczą przygodę. Mimo niesprzyjających prognoz meteorologicznych jechaliśmy pełni optymizmu, spragnieni zapachu lotniczej nafty i podniebnych akrobacji. Nasz „wesoły autobus” dzielnie połykał kilometr za kilometrem, a uszy pieściła stara żołnierska nuta, pamiętająca jeszcze festiwale w Kołobrzegu – „Chabry z poligonu” ;)Będąc już na miejscu, udaliśmy się na płytę lotniska, gdzie rozpoczęła się uroczysta zbiórka i apel z okazji Święta 21. Bazy Lotnictwa Taktycznego. Po części oficjalnej wszyscy czekaliśmy na start pierwszych pokazowych maszyn. Niestety… wcześniejsze prognozy się sprawdziły i w prezencie dostaliśmy deszcz… Chwila niepewności – będą latać, czy nie? Będą! Deszcz pilotom niestraszny. Jako pierwszy wzbił się w powietrze Uwe Zimmerman dając pokaz akrobacji samolotem Extra S-300. Deszcz się nasilał, dlatego też organizatorzy postanowili przyspieszyć trochę program i następni w kolejce popisywali się piloci dwóch tutejszych SU-22, a za nimi zaraz malborski MiG-29 i F-16 z podpoznańskich Krzesin. Zwieńczeniem podniebnych występów był piękny pokaz wykonany przez pilotów samolotów nie co starszej generacji, a mianowicie szkolno – treningowego PZL TS-8 “Bies” i wielozadaniowego CSS-13. Piloci za swój kunszt otrzymali zasłużone brawa od zgromadzonej publiczności. Paradoksalnie zła pogoda pozwoliła na zrobienie bardzo ciekawych zdjęć. Ale o tym potem. Już niedługo na naszej stronie.

   1 lipca 2017   |   FLY FEST 2017

Już po raz piąty miłośnicy lotnictwa zjechali się do Piotrkowa Trybunalskiego na kolejna edycję Fly Fest, który odbywa się w tym roku w dniach 1-2 lipca. Imprezie towarzyszy Międzynarodowa Wystawa Sprzętu Lotniczego i  kongres naukowy nt. bezpieczeństwa w lotnictwie. Część dynamiczną pokazów otworzył samolot Dromader, prezentując efektowny pokaz gaszenia pożaru z powietrza. Po Dromaderze w powietrze wzbił się wiatrakowiec AutoGyro Cavalon, który też przedstawił świetny dynamiczny program. Następnie w powietrze wzbiła się jedna z gwiazd pikniku Artur Kielak w swoim XtremeAir XA-41. Pokaz jaki zaprezentował, jeszcze długo pozostanie w naszej pamięci. Grupa Celfast na samolotach Socata Morane również zaprezentowała sprawny i dynamiczny program. Była okazja obejrzeć w powietrzu takie klasyki jak: Boeing Stearman, Taylorcraft Auster, DHC-1 Chipmunk, Tiger Moth i Piper. Niestey nie mogły uczestniczyć w imprezie śmigłowce  W-3 Sokół. Mig -29 który w sobotę nie mógł wystąpić, w niedziele dał popis kunsztu pilotażu.W drugim dniu imprezy dołączył też do solistów Maciej Pospieszyński – Aerobatics. Niestety jednej z gwiazd imprezy, Jacobowi Hollanderowi pogoda pokrzyżowała plany i nie mógł przylecieć ze Szwecji. Jednak mimo zróżnicowanych warunków pogodowych, impreza się odbyła i należą się, duże podziękowania organizatorowi za sprawny przebieg imprezy.

   28 czerwca 2017   |   MALBORK AGAIN

To była kolejna nasza tegoroczna wizyta w 22. Bazie Lotnictwa Taktycznego w tym roku i również kolejna, która zawierała dodatkowe atrakcje! Tym razem poza bardzo dużą ilością wylotów mieliśmy okazję aż dwa razy podziwiać treningi demo na MiGu-29. Dzięki czemu odwiedziny  bazy możemy zaliczyć do zdecydowanie udanych. Kilka słów więcej na temat tej wizyty, już wkrótce!

   24 czerwca 2017   |   XIII MAŁOPOLSKI PIKNIK LOTNICZY

Tradycyjnie w ostatni weekend czerwca krakowskie Muzeum Lotnictwa Polskiego było gospodarzem Małopolskiego Pikniku Lotniczego – jedynej w Polsce (a może i w Europie) tego typu imprezy, odbywającej się nie na podmiejskim lotnisku, ale w samym sercu miasta, w tym przypadku na terenach dawnego lotniska w Czyżynach. Specjalnym gościem tegorocznej edycji Pikniku był North American Rockwell OV-10B Bronco, który w niezwykle widowiskowy sposób zaprezentował się w locie. Drugą gwiazdą imprezy był „nasz człowiek” w ekipie Red Bull – Łukasz Czepiela na Zivko Edge 540. Nie zabrakło także stałych uczestników MPL – Jurgisa Kairysa, Artura Kielaka, grupy Żelazny i Fierbirds. Grupa Retro Sky Team ze Słowacji w dynamicznym pokazie, połączonym z efektami pirotechnicznymi, „odegrała” sceny walk powietrznych z II wojny światowej.
   19 czerwca 2017   |   SALON DU BOURGET

W dniach od 19 do 25 czerwca 2017 roku, pod Paryżem w Le Bourget odbył się 52. Międzynarodowy Salon Lotniczy. Są to jedne z największych targów na świecie, mających swój początek w roku 1908. Salon International de l’Aéronautique et de l’Espace, to również pokazy lotnicze, na których w tym roku można było zobaczyć na ziemi i w powietrzu dziesiątki maszyn. Mimo rozgrzanego do tropikalnych temperatur powietrza, oglądanie przelotów takich perełek jak Airbus A380, grupy akrobacyjnej Patrouille de France, Douglas DC-3, śmigłowców NHI NH90 i Eurocopter Tiger, Rafale C oraz F-35 było ogromnym przeżyciem. Przekrój wiekowy i gabarytowy sprzętu był iście imponujący, a szerszą relację o imprezie pokażemy niebawem.

   17 czerwca 2017   |   DNI AEROKLUBU – RYBNIK 2017

Piknik w Rybniku na stałe zapisał się już w kalendarzu imprez lotniczych. Chociaż jest to raczej impreza dla lokalnej społeczności, to co roku organizatorzy starają się zaprosić kilka lotniczych gwiazd, które sprawiają, że nasze Stowarzyszenie jest tam za każdym razem obecne. Nie inaczej było i w tym roku. W dniach 17-18 czerwca odbyła się czwarta edycja tego pikniku. Nie zabrakło stałych bywalców – czeskiej grupy Pterodactyl Flight, Artura Kielaka i zespołu Firebirds. Kolejny raz wystąpili mistrzowie świata w akrobacji szybowcowej – Jerzy Makula i Maciej Pospieszyński. Ten drugi zakończył już karierę akrobaty szybowcowego i tym razem zaprezentował się na samolocie Extra 330. Miejscowe Dromadery wykonały pokaz akcji gaśniczej, a pilot wiatrakowca, Andrzej Wybraniec, po raz kolejny zaprezentował w powietrzu ten coraz bardzie popularny w kraju typ statku powietrznego. Oprócz tego po raz pierwszy pojawiła się w Rybniku formacja 3 AT3 Team, natomiast zapowiadany na sobotę czeski zespół Follow Me nie dotarł z powodu niekorzystnych warunków atmosferycznych. Zresztą za sprawą pogody pierwszy dzień pokazów został całkowicie odwołany. Na szczęście w niedzielę pogoda była już łaskawa i w powietrzu pojawiły się nie tylko samoloty i szybowce biorące udział w pokazach.

   14 czerwca 2017   |   BALTOPS 2017 – D-DAY W USTCE

W środę 14 czerwca na  należącej do Centralnego Poligonu Sił Powietrznych plaży wylądowały oddziały desantowe 1 batalionu 23 Pułku Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych.  Z wnętrza lądujących na plaży ciężkich transporterów pływających AAV7 wysypały się drużyny Marines, które po krótkiej „walce” zajęły przyczółki strefy lądowania. Po zabezpieczeniu terenu. Odziały desantowe ponownie  załadowały się na pokłady  pojazdów i ruszyły w głąb lądu…. prosto  na wystawę statyczną sprzętu wojskowego ;). Następnie na opuszczonej plaży wylądowały poduszkowce desantowe LCAC. Całe to wydarzenie było zorganizowaną dla mediów oraz VIPów demonstracją  stanowiąca kulminację odbywających się od XX ćwiczeń Baltops 2017. Oprócz sił amerykańskich w prezentacji wzięły również udział pododdziały 7 Brygady Obrony Wybrzeża. Lądowanie sił  desantowych wspierane było z powietrza. Na pozycje obrońców symulowane ataki  przeprowadziły polskie F-16, niemieckie  Eurofightery oraz należące do USAF ciężkie bombowce B-52 i B-1B. Lądowanie wspierały również przemiennopłaty V-22 Osprey należące do Piechoty Morskiej USA. Obsługę wydarzenia  oraz transport VIP realizowały śmigłowce SH-60 Seahawk US NAVY i W-3 z 1. Bazy Lotnictwa Transportowego.

Strona: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59

Zdjęcia objęte są prawami autorskimi i nie mogą być wykorzystywane w jakikolwiek sposób bez odpowiedniego zezwolenia.