Aktualności z życia SPFL Air-Action

   8 sierpnia 2017   |   XTREME SKY FORCE A.D. 2017

W dniach 7 -9 sierpnia treningi wznowił zespół akrobacyjny Xtreme Sky Force. W jego skład w tym roku wchodzą Artur Kielak, pilotujący XA-41 oraz por. pil Jacek Stolarek, który zasiada za sterami MiGa-29 z 23. Bazy Lotnictwa Taktycznego. Jacek jest również pilotem pokazowym Fulcrum Solo Display Team na samolocie MiG-29. Zespół Xtreme Sky Force będziemy mogli podziwiać przy okazji najbliższych lotniczych imprez. Życzymy wielu sukcesów.

   5 sierpnia 2017   |   MAZURY AIR SHOW 2017

W dniach 5-6 sierpnia 2017r. nad jeziorem Niegocin w centrum Giżycka odbyła się kolejna edycja pokazów Mazury Air Show. Na niebie pojawiła się plejada samolotów wszelkiego rodzaju, począwszy od małych awionetek, cywilnych helikopterów, skończywszy na zespołach akrobacyjnych i wojskowych akcentach w postaci 2. GPR oraz zespołu akrobacyjnego ORLIK. Oprócz największej atrakcji w postaci Miga-29 z bazy w Malborku, którego zwielokrotniony huk roznosił się po jeziorze, warto też wspomnieć o szaleństwach Uwe Zimmermanna, oślepiającym blasku Dakoty DC-3 Daisy, czy też Litwinach na Jakach-50 i 52 i licznych wodnosamolotach. Napięty program pokazów, liczne atrakcje oraz przepiękna sceneria pokazów na tle lasów i białych żaglówek sprawia, że są jednym ze stałych punktów w naszym kalendarzu. Warto wybrać się na Mazury, żeby przekonać się na własne oczy.

   30 lipca 2017   |   AIR-TO-AIR MEETING (3)

Lipiec. Piękna słoneczna pogoda, żar lejący się z nieba, dookoła przepiękne sosnowe lasy, błękitna tafla jeziora, białe łopoczące na wietrze płótna żagli…czy można pragnąć czegoś więcej?
Otóż można a nawet trzeba, bo dla wymagającego fotografa, aby kadr był zadawalający potrzebny jest dobry pierwszy plan.
A gdzie najłatwiej do tej bajkowej scenerii znaleźć interesujący pierwszy plan? Oczywiście na gościnnej ziemi piotrkowskiej, latając na Zalewem Sulejowskim. Kolejny już raz wraca to wspaniałe uczucie, kiedy spod rampy rozpędzonego Skyvana umyka pas startowy, aby za chwilę wznieść się w górę, przechył na skrzydło i już pod nami pojawiają się drzewa i błękitne wody Zalewu. Ostatnie sprawdzenie sprzętu, czy wszystko gotowe, ustawienia się zgadzają i oto na horyzoncie pojawia się Bolkow Bo105, na widok którego wszyscy zapominają o koszmarnym upale i niewygodach przebywania na rampie. Z każdej strony zaczyna dochodzić dźwięk szybkostrzelnych migawek i oto jesteśmy wszyscy w fotolotniczym raju. Po Bolkowie pojawiają dwa samoloty w „byczym” malowaniu Zivko EDGE 540. To zespół RedBull Air Race mozolnie zbliża się do rampy Skayvana. W dole piękne widok na wody Zalewu, w tle widać żaglówki, motorówki i skutery co w połączeniu z pięknie prezentującymi się niebiesko-żółto-czerwonymi „Byczkami”, latającymi w świetle zachodzącego Słońca stwarza wręcz bajkowy klimat. I tak, przed nami statki powietrzne prezentują się na przemian w formacjach, albo solo, są i dymy, kręcimy ósemki, wznosimy się i opadamy a wszystko po to by pokazać na zdjęciach zarówno piękno maszyn jak i otaczającego nas krajobrazu. Kulminacją sesji jest fantastyczny low pass nad pasem startowym lotniska Aeroklubu Ziemi Piotrkowskiej i zaraz po nim rozejście maszyn, ostatni krąg i już koła Skayvana uderzają o pas, droga kołowania, silniki stop i kolejna przepiękna fotoprzygoda za nami.
Aeroklub Ziemi Piotrkowskiej – Home Sweet Home
   22 lipca 2017   |   BUCHAREST INTERNATIONAL AIR SHOW 2017

W sobotę 22 lipca na lotnisku Bukareszt-Banasa odbyła się kolejna edycja pokazów lotniczych Bucharest International Air Show. Dla tłumnie zgromadzonych widzów organizatorzy przygotowali wiele atrakcji. Największą reprezentację wystawili oczywiście gospodarze: Rumuńskie Siły Powietrzne oraz Aeroklub Rumunii. W powietrzu mogliśmy podziwiać praktycznie wszystko, czym dysponuje tamtejsze lotnictwo wojskowe. W bardzo widowiskowych pokazach zaprezentowały się śmigłowce IAR-330 (licencyjna Puma) oraz IAR-316 (licencyjna Alouette III), samoloty transportowe C-27 i C-130 oraz oczywiście myśliwce: MiG-21 Lancer i najnowszy nabytek – F-16. Z zagranicznych gości największą reprezentację wystawiły Polskie Siły Powietrzne. Do Bukaresztu przyleciał TIGER DEMO Team oraz Fulcrum Drivers Demo Team. Obaj nasi soliści dali świetne pokazy, przyjęte przez publiczność oklaskami i wiwatami. Ponadto w powietrzu mogliśmy podziwiać SOLO Turka oraz demo na Gripenie z Węgier. Przez moment nad lotniskiem pojawiła się także para myśliwców F-15, która wykonała kilka szybkich przelotów. Oprócz tego na niebie zaprezentowało się kilka zespołów i solistów cywilnych z Jurgisem Kairysem na czele. Ciekawostką na pewno był brawurowy pokaz śmigłowca agrolotniczego Ka-26 oraz możliwość podziwiania w locie samolotów PZL-104 Wilga, które wciąż dzielnie służą w tamtejszym aeroklubie. Jest już tradycją BIASu, że pokazy są podzielone na dwie części: poranno-południową i popołudniowo-wieczorną. Obie części nie różniły się bardzo, jeżeli chodzi o program. Różnice jednak stanowiło oświetlenie. Organizatorzy tak „ustawili” największe atrakcje, aby odbywały się one w okolicach lub tuż po zachodzie słońca. Różnica – ogromna. Efekt – niesamowity. Na tę część pokazów większość prezentujących się zespołów wzbogaciło swoje prezentacje o dodatkowe zestawy flar. Takiego pokazu „Lancera” jeszcze nie widziałem. Bardzo dynamiczny, agresywny i z mnóstwem flar. Naprawdę było na co popatrzeć. Pokazy jak co roku zakończyła „wielka pożoga” ? …czyli pokaz formacji Air Bandits z towarzyszącymi jej seriami wybuchów, efektów pirotechnicznych oraz pokazem sztucznych ogni na zakończenie. Bukareszteński BIAS to mało znana u nas impreza, a naprawdę warta odwiedzenia. Z Rumunii wróciliśmy bardzo zadowoleni z mnóstwem (mamy nadzieję) ciekawych kadrów, do których obejrzenia zapraszamy już wkrótce.

   18 lipca 2017   |   MAKS 2017

MAKS czyli Międzynarodowy Salon Lotniczo-Kosmiczny odbył się w podmoskiewskim mieście Żukowski w dniach 18-23 lipca. Na tej imprezie nie mogło zabraknąć nas. Stawiliśmy się tam w dwóch kilkuosobowych grupach. To jedyna możliwość zobaczenia wszystkich starych i nowych samolotów Rosji, których na co dzień nie zobaczymy na europejskich pokazach lotniczych. Przez 6 dni codziennie 4 godziny czystego latania. Rosyjskie Siły Powietrzne reprezentowane były przez m. in. przez: Mig 29, Su 27, Su34, grupy helikopterowe i akrobacyjne – Ruskije Witjazi, Striżi oraz oczywiście najnowszy Sukhoj PAK-FA T50. Tego samolotu nie można zobaczyć nigdzie indziej. Targi to dobra okazja do promocji najnowszego samolotu pasażerskiego Sukhoj Superjet 100, który popisywał się na niebie prawie akrobacyjnymi możliwościami. Ze względu na nadal trwającą złą sytuację polityczną nie było żadnych przedstawicieli europy zachodniej. Zagranica reprezentowana była przez zespół akrobacyjny Al Fursan ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Pokaz grupy nieco statyczny ale kolorowe dymy jedne z najlepszych na świecie oraz wszędobylskie Bałtyckie Pszczoły. Na uwagę zasługuje żywiołowa reakcja publiczności i wyczuwalny szacunek dla swoich ,,ljotczików” broniących ,,strany”. Największy aplauz wywoływały nie tylko najnowsze konstrukcje ale i historyczny odrestaurowany IŁ-2 nagradzany przez widownię brawami i kilkukrotnym okrzykami ,,urrrra”.

   15 lipca 2017   |   WIECZORNE POKAZY W OLD WARDEN

15 lipca 2017 roku odwiedziliśmy Old Warden w środkowo-wschodniej Anglii. Odbyła się tam impreza pod nazwą Shuttleworth Classic Evening Airshow: WWI. Były to małe pokazy rozpoczynające się o godzinie 18 i trwające aż do zachodu słońca, które zdominowane były przez samoloty z I wojny światowej i okresu międzywojennego. Niesprzyjająca pogoda, a w szczególności silny wiatr nie pozwolił niestety na udział w pokazach najstarszych eksponatów z kolekcji Shuttleworth, jednak pozostałe maszyny, które pojawiły się w powietrzu sprawiły, że nie czuliśmy się zawiedzeni. Więcej o imprezie i o tym, co działo się na ziemi i w powietrzu przeczytanie niedługo w dziale „Gdzie i kiedy byliśmy”.

   15 lipca 2017   |   THE ROYAL INTERNATIONAL AIR TATTOO 2017

Kto da lepszy pokaz? F-22 Raptor czy Su- 27 Flanker? Kto lata lepiej: USAF Thunderbirds czy RAF Red Arrows? Co się stanie jak polecą razem B-2 Spirit i McDonnell Douglas F-15 Eagle? Na tego typu pytania mogliśmy znaleźć odpowiedzieć w ten weekend w bazie RAF Fairford w Anglii. Już wkrótce zapraszany na pełną fotorelację z Royal International Air Tattoo!

   12 lipca 2017   |   MOKRO NA KRZESINACH

Spragnieni naszych F-16, w środę 12.07.2017 roku wybraliśmy się do 31. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Krzesinach. Prognozy zapowiadały się znakomicie, w planach był trening Tiger Demo Team. Po przybyciu na miejsce, okazało się że pogoda ma trochę inne zdanie niż my i rozpętała się ulewa. Na szczęście wojsko nie zawiodło i trening Tiger Demo oraz starty odbyły się zgodnie z planem. Na szersza relacje zapraszamy wkrótce.

   8 lipca 2017   |   FLYING LEGENDS 2017

8 lipca 2017 roku kolejny raz odwiedziliśmy Duxford. Powód, to oczywiście Flying Legends – kultowa impreza, w trakcie której na niebie królują samoloty z lat 30-tych i 40-tych dwudziestego wieku. Kilkadziesiąt samolotów z czasów złotej ery napędu tłokowego, które najpierw mogliśmy podziwiać podczas prezentacji naziemnej, wzbijało się w powietrze powodując szybsze bicie naszych serc. Loty w szyku, powietrzne gonitwy i pokazy indywidualne, a na koniec niezapomniane Balbo – wspólny przelot prawie dwudziestu maszyn. Tegoroczna edycja niestety nie była szczęśliwa. W sobotę podczas przelotu rozpoczynającego pokaz, w Mustangu „Berlin Express” rozpadła się osłona kabiny, a w niedzielę na zakończenie pokazów Mustang „Miss Velma” lądował przymusowo w polu. Szczęśliwie nikomu nic się nie stało. Więcej o tym, co latało i jak nam się fotografowało będziecie mogli niedługo przeczytać jak zwykle na naszej stronie, w dziale „Gdzie i kiedy byliśmy”

   8 lipca 2017   |   YEOVILTON INTERNATIONAL AIR DAY 2017

W dniu 8 lipca 2017, udaliśmy się do Somerset w południowej Anglii. W tym cichym i malowniczym zakątku znajduje się baza marynarki RNAS Yeovilton, gdzie odbyły się międzynarodowe pokazy lotnicze. Serdecznie zapraszamy na relację już wkrótce.

Strona: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59

Zdjęcia objęte są prawami autorskimi i nie mogą być wykorzystywane w jakikolwiek sposób bez odpowiedniego zezwolenia.