ORLIK 8



W dniach 18-19 marca brałem udział w sesjach air-to-air robiąc zdjęcia
samolotom Polskiego Kontyngentu Wojskowego ORLIK 8, którym w powietrzu
towarzyszyły samoloty litewskie. Była to moja pierwsza wizyta na Litwie.
Nie pchałem się tam wcześniej mając świadomość dość gęstej atmosfery
panującej wokół fotografowania z powietrza kolejnych zmian Baltic Air
Policing. Tym razem jednak zaprosił mnie sam dowódca kontyngentu, więc
blady i dumny fotografowałem podczas wszystkich trzech wylotów.
Niesamowite przeżycie. Nie tylko wynikające z niebywałej precyzji z jaką
latali zarówno nasi jak i litewscy piloci, ale głównie z powodu warunków
do fotografowania. Z racji pory roku oraz faktu, że lataliśmy bardzo
wysoko (około 3km), na rampie było okrutnie zimno! Wg pilotów
temperatura wahała się między -30 a -35 stopni Celsjusza! Dwugodzinna
sesja w tych warunkach sprawiła totalne zamarznięcie palców, które
odrętwiałe mam do dziś (minął już tydzień!). Jednak nikogo nie obchodził
mróz, podczas gdy za rampą działy się cuda. Podczas jednego z lotów,
sesja odbywała się dosłownie w prześwitach deszczowo-śniegowej chmury,
dzięki czemu samoloty ciągnęły za sobą przepiękne oderwania. Latały dla
nas F-16C z 31. Bazy Lotnictwa Taktycznego oraz samoloty L-39 Albatros
Litewskich Sił Powietrznych wypożyczone do celów operacyjnych z Łotwy i
żeby było egzotyczniej, Albatrosy te były w malowaniu zespołu Baltic
Bees! Wrażeń mnóstwo, zdjęć jeszcze więcej. Będzie co opisywać w
kolejnej relacji.